کد خبر: ۳۱۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۱ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 28
گاهی اوقات والدین کودکان فکر می‌کنند هر قدر تعداد دفعات تکرار یک نصیحت برای کودکان بیشتر باشد عمق تأثیر‌گذاری مطلب در کودکان بیشتر خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت>اغلب والدین سعی می‌کنند با روش‌های مختلف الگوی رفتاری صحیح را به فرزندانشان آموزش دهند اما گاهی کودک برای پذیرش و عمل به این الگوها مقاومت نشان می‌دهد و با لجبازی از خواست بزرگ‌ترها سر باز می‌زند. در مطلب زیر بعضی از دلایل لجبازی کودکان بیان شده است:

نصیحت‌های تکراری کم اثر هستند:
گاهی اوقات والدین کودکان فکر می‌کنند هر قدر تعداد دفعات تکرار یک نصیحت برای کودکان بیشتر باشد عمق تأثیر‌گذاری مطلب در کودکان بیشتر خواهد شد. اما تجربه ثابت کرده است که دقیقا میزان تأثیر‌گذاری نصیحت‌ها در کودکان با تکرار نصیحت‌ها رابطه عکس دارند و والدین با تکرار بیش از حد، زمینه نصیحت‌گریزی را در فرزند خود تقویت می‌نمایند. تکرار نکردن نصیحت‌ها می‌تواند نخستین قدم برای داشتن کودک حرف‌ گوش‌کن باشد.

در شرایط مناسب با کودک صحبت کنید:
کودکان گاهی مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که والدین انتظار آن را ندارند و غیرمنتظره بودن رفتار فرزندان باعث می‌شود آستانه تحمل و صبر والدین تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند و در موقعیت‌های نامناسب مانند جمع اقوام یا در حضور سایر کودکان، فرزند خود را تنبیه کلامی یا فیزیکی کنند تا اشتباه بودن کارش را به او تذکر دهند. این برخورد نه‌تنها تأثیر مثبتی در روند تربیتی کودکان ندارد بلکه زمینه‌های کینه‌توزی و لجبازی را در کودک تقویت می‌کند.

با کودک خود دوست باشید:
در رفتار با کودک لجباز، وجود نگاه از بالا به پایین و هم سطح نکردن خود با فهم کودکان می‌تواند از تأثیر حرف‌های والدین و نصیحت‌های آنها بکاهد. برای اینکه فرزندتان حرف شما را بپذیرد، از در دوستی و محبت با او وارد شوید و با زبان متناسب با سنش صحبت کنید.

به کودکان اجازه صحبت دهید:
والدین نباید وقتی صحبت‌های خود را به پایان رساندند، بحث را خاتمه دهند. باید با به‌وجود آوردن فضای گفت‌وگو و مذاکره، به کودک امکان صحبت بدهید. بسیاری از والدین در رفتار با کودک لجباز به او پرخاش می‌کنند و کودک نیز فضا را برای بیان مشکلات خود نامناسب می‌بیند و هیچ‌گاه حرف‌های خود را در حضور والدینش بازگو نمی‌کند.

پاداش درنظر بگیرید:
پاداش‌ها هرچند ناچیز، می‌توانند تأثیر‌گذار باشند. مثلا برای کودکی که تا به‌حال از روی شلختگی و بی‌حوصلگی اتاق خود را مرتب نمی‌کرد، درنظر گرفتن کادو، او را برای کمک به مادرش تشویق می‌کند.این اتفاق در ابتدا تنها ذهن کودک را شرطی می‌کند که این کار را انجام دهد تا پاداش خود را بگیرد، اما به مرور زمان به عادت تبدیل شده و کودک دیگر بدون توقع کادو اتاق خود را مرتب می‌کند و این مهم‌ترین قدم برای داشتن کودکی حرف گوش‌کن است.

نتیجه کار را برای کودک مشخص کنید:
لجبازی و حرف گوش نکردن کودک گاهی اوقات می‌تواند تحسین‌برانگیز باشد. اگر کودک شما جرأت آن را پیدا کرد تا خود را در مقابل چالش‌های جدید قرار بدهد و بدون اینکه از شما کمک بخواهد وارد تجربه جدیدی برای آموختن شود، تحسین برانگیز است اما اگر کودک شما سعی می‌کند با وسایل و تجهیزات خطر‌ساز روبه‌رو شود، این رخداد می‌تواند سلامت کودک شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. اگر سعی کنید به دور از پرخاش و خشم، نتیجه کار کودک را بازگو کنید تا حد زیادی می‌توان از بروز این خطرات جلوگیری کرد.

الگوی خوبی باشید:
الگو گرفتن کودکان از بزرگسالان در شکل‌گیری شخصیت کودک نقش زیادی دارد. اگر والدین به این اصل رفتاری که «اول خودمان بعد فرزندمان» توجه کنند می‌توانند رفتار کودک لجباز را بهبود ببخشند. مثلا پدران و مادران از کودک خود می‌خواهند قبل از ساعت مشخصی به تختخواب خود بروند اما خودشان گاهی تا دیر وقت مشغول مهمانی و تماشای تلویزیون و … می‌شوند و فراموش می‌کنند که این شیوه رفتار می‌تواند از تأثیر‌گذاری حرف آنها بکاهد.

والدینی منعطف باشید:
برای رفتار صحیح با کودک لجباز باید سعی کنید ابتدا با صحبت کردن و ملایمت دلیل گوش ندادن به حرف خود را از کودک جویا شوید و اگر در این مرحله چیزی دست گیرتان نشد، سعی کنید با مطالعه در اطراف کودک خود متوجه این رفتار او بشوید و تا جایی که می‌توانید از پرخاش و خشمگین شدن در قبال کودکان دوری کنید زیرا این خشم احساس لجبازی و خود رأی بودن را در کودک تقویت می‌کند.شقایق درویشی- روانشناس و مشاور/ همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: